Вплив франчайзингу на динаміку розвитку експрес-доставки в Україні.

ВПЛИВ ФРАНЧАЙЗИНГУ НА ДИНАМІКУ РОЗВИТКУ ЕКСПРЕС-ДОСТАВКИ В УКРАЇНІ

На сьогодні галузь з надання послуг експрес доставки (кур’єрської пошти) є однією з найбільш швидко зростаючих секторів економіки у світі. Починаючи з 1998 року, її зростання було більше у два рази, ніж світова економіка в цілому. Найбільша динаміка розвитку кур’єрської пошти спостерігається в країнах з «перехідною економікою», якою на сьогодні є Україна, та має стабільний ріст у розвинутих країнах.Експрес доставка

Прогнозується, що у світовому вимірі індустрія з надання послуг експрес доставки як і раніше збільшить свою частку на ринку вантажних авіаперевезень, а зріст там сягає в середньому на 8% на рік у реальному вираженні в період між 2003 і 2015. Це трохи швидше, ніж очікується зростання світової торгівлі (експорту та імпорту). І це в два рази швидше, ніж очікувалося зростання для світової економіки в цілому протягом наступного десятиліття.

Вивчення та дослідження розвитку послуг експрес доставки на основі франчайзингу потребує подальшого поглибленого наукового підходу. Вплив послуг кур’єрської пошти у подальшому буде впливати на розвиток торгівлі та підприємництва всіх сфер економіки в Україні. Завдяки високій динаміці розвитку електронної комерції та інфраструктури експрес-доставки, підприємці та їх методи ведення бізнесу в Україні все більше піддаються глобальному впливу та адаптуються до міжнародних стандартів. Саме завдяки моделі франчайзингу інфраструктура експрес-доставки дала можливість багатьом галузям, такими як легка промисловість, харчова промисловість, виробництво електроніки та логістика та інші більш ефективно розвивати власні підприємства, швидко знаходити свого покупця минаючи складні бар’єри каналів збуту, які створюють роздрібні мережі та збільшувати свою конкурентоздатність.

Розвиток підприємництва, електронної торгівлі в Україні з початку незалежності спонукав високій динаміці та появі операторів з надання послуг експрес доставки. Появі приватних комерційних структур галузі сприяла і неспроможність найбільшої державної установи Укрпошта вчасно та активно реагувати на потреби сучасного ринку та змінювати власні бізнес процеси.  Електронна торгівля в Україні сприяла міжнародному розвитку послуги експрес доставки та можливості споживачам отримувати у достатньо короткі терміни товари із усього світу. У той же час в Україні відсутнє недержавне регулювання стандартів галузі, що негативно впливає на якість розвитку послуги та низьку інвестиційну активність великих капіталів.

На сьогодні вже сформувалися певні світові тенденції стандартів розвитку інфраструктури експрес доставки та визначились світові лідери даного сектору економіки. Клієнтські купівельні звички змінилися надзвичайно за останнє десятиліття завдяки широкому розповсюдженню Інтернету. Ринок електронної комерції в найближче десятиліття буде зростати вдвічі та стане все більш глобальнішим, а за межами Центральної Європи та Північної Америки уде зростати вдвічі швидше ніж в загальному по ринку[. Виходячи з аналізів які щорічно робить Глобальна Експрес Асоціація можна зробити висновки, що покращення можливостей для кінцевого споживача для купівлі товарів будуть забезпечувати прямі вигоди виробникам та збільшать обсяги торгівлі у цілому. Впровадження певних рекомендацій які будуть надані даним дослідженням та розробленими методиками вплинуть на якість розвитку інфраструктури послуг експрес доставки.

Якщо врахувати потреби ринку і наявну кількість національних мереж з надання послуг експрес доставки, то в Україні ключовими операторами ринку є:

  • ДП Укрпошта, яке заявляє про наявність 12 000 відділень;
  • ТОВ Нова Пошта, з кількістю понад 3000 відділень, яких:
  • 2000 власних;
  • Більш як 1000 франчайзингових відділень;
  • ТОВ ІнТайм з кількістю 522 представництв та 1482 поштомати, бльшість яких працює по договору франчайзингу (комерційної концесії);
  • ТОВ Торговий дім «Міст експрес», з кількістю понад 450 відділень, з яких:
  • Понад 350 власних;
  • Понад 150 франчайзингових відділень;

Інші оператори налічують до 500 відділень, у тому числі тих які розвиваються на засадах франчайзингу. Необхідно відмітити, що світовий лідер послуг компанія DeutschePostDHLGroup, як  і інші світові компанії, теж присутня в Україні і налічує 6 (шість) офісів та 26 представництв.

Кількість нових пунктів постійно зростає. Загальна потреба ринку в розвитку інфраструктури послуг експрес доставки нараховує близько 22 000, що дає можливість розвитку існуючим операторам та виходу на ринок нових. Згідно щорічних звітів Global Express Association (GEA), - галузь експрес доставки ставить перед собою наступні питання, які в подальшому повинні сформувати моделювання бізнесу, зміни міжнародного законодавства, тощо:

  • Який економічний/соціальний ефект галузь експрес-доставки дає на сьогоднішній день?
  • Яка взаємодія між споживчими можливостями, торгівлею та міжнародною експрес-доставкою?
  • Яка буде роль міжнародної експрес-доставки у сприянні змін економічного зростання в контексті електронної комерції?

Побудова моделі бізнесу послуг експрес доставки починається з формування так званого індексу споживчих можливостей (CCI - CustomsCapabilityIndex). Цей індекс показує, які заходи повинен здійснити як оператор послуг експрес доставки так і держава для того, щоб зберегти та збільшувати ріст економічного зростання. На сьогодні огляд даного індексу CCI включає:

  • Так звана «електронна звичка» (“Electroniccustoms”) – все більше покупців мають бажання купувати товари через Інтернет;
  • Цілодобове та щоденне обслуговування (“24/7 automatedcustomsprocessing”) – покупці не хочуть бути обмеженні «вихідними» та іншими часовими рамками;
  • Адаптований робочий час (“Adaptedworkinghours”) – споживачі не хочуть залежати від різниці в часі, яка може існувати між ними та продавцем товарів;
  • Товар перевірений та контрольований (“Inspectionandfacility”) – споживачі бажають отримувати перевірений та проконтрольований товар;
  • Споживач не хоче займатися митними та іншим оформленням документів (“Consulartradedocumentsnotrequired”);
  • Споживач не залежить від роботи третіх сторін по оформленню документів (“Third-partycustomsbrokernotrequired”);
  • Споживач хоче отримати дуже просту процедуру оформлення покупки товару (“Thresholdforinformalclearanceprocedure”);
  • Споживач хоче отримати спрощену систему валютообміну (“Ifdeminimissimplifiedprocedures $”);
  • Споживач хоче отримати мінімальні обмеження щодо покупки товару у любій валюті (“Deminimisregime $”);
  • Споживач хоче, щоб перевірки інших контролюючих організацій не впливали на затримку отримання товару (“Otheragencyinspectionsdonotcausedelays”).

Безумовно, що Інтернет значно вплинув на зміну купівельних звичок споживачів. Цей вплив буде зростати і в майбутньому і стане нормою, стане ще більш глобальним. Ці тенденції свідчать про те, що міжнародні послуги експрес-доставки, ймовірно, відіграють велику роль у сприянні інтернаціоналізації бізнесу, особливо для малих і середніх підприємств (МСБ), які навряд чи будуть створювати свої власні ланцюги поставок.

Серед світових лідерів виділяються десять ключових операторів послуг експрес доставки (див. Таблицю №1)

Таблиця №1

№ світового рейтингу

Назва компанії

Країна походження

Кількість офісів по франчайзингу

Примітка

 1

DHLExpress

Німеччина,1969

500

Підрозділ компанії DeutschePostDHL

 2

FedEx (FederalExpress)

США, 1971

2000

 

 3

UnitedParcelService, Inc

США, 1907

2000 UPS,

5000 MBE

1400 UPS Store

Мають декілька напрямків та форматів розвиту франчайзингу

 4

BlueDart

Індія

4000

DHL придбав пакет акцій даної компанії

 

5

RoyalMail

Великобританія

500

По франчайзингу розвивають формат «CourierFranchiseNetwork»

 6

SchenkerAG

Німеччина

300

 

 7

PostNL

Нідерланди

1200

 

 8

YRCWorldwide

США, 1924 р.

200

 

 9

JapanPostGroup

Японія, 2007р.

400

 

 10

DTDC

Індія, 1990р.

8500

 
           

Ключовими секторами економіки, які користуються послугами експрес доставки є:

1.Виробничі та сервісні компанії; Компанії, які надають транспортні послуги;

2.Компанії, які продають товари широкого вжитку;

3.Роздрібні мережі та інтернет магазини;

4.Компанії з надання послуг по охороні здоров’я;

5.Компанії з надання послуг поліграфії та друку;

6.Компанії з продажу автозапчастин;

7.Компанії з виробництва та продажу текстильних виробів та одягу;

8.Компанії, які надають складські послуги;

9.Компанії з надання фінансових послуг. 

 

Лідери світового ринку послуг експрес доставки досягли свого успіху завдяки розвитку бізнесу на засадах франчайзингу. Для досягнення успіху та контролю за розвитком необхідно чітко дотримуватись міжнародних стандартів та правил розвитку франчайзингової мережі, що дозволить конкурувати не тільки з локальними операторами але і світовими компаніями. Також необхідно розуміти, що Модель франчайзингу дозволяє нам:

  • Розвиватись за рахунок коштів наших партнерів;
  • Швидко покривати території;
  • Створювати міжнародні альянси та партнерські програми;
  • Збільшити вартість власного бізнесу та цінність ТМ;
  • Залучати фінансові інструменти для розвитку.

ВИСНОВКИ:

Динаміка розвитку інфраструктури відділень операторів з послуги експрес доставки прямо впливає на розвиток національної та світової торгівлі. Крім якості надання послуг, не менш важливим елементом є ціна цієї послуги. На ціну послуги вливають ефективне управління розвитком та збалансоване покриття всієї території відділеннями. Грамотний вибір концепції розвитку та використання моделі франчайзингу буде відігравати ключову роль у розвитку інфраструктури послуг експрес доставки. Використання Моделі франчайзингу у своєму розвитку стало тим фактором успіху, який дозволив світовим лідерам послуги експрес доставки досягнути економічного добробуту та високої капіталізації. Суть етапів створення Моделі франчайзингу:

  1. Створення концепції моделі франшизи.
  2. П’ять бізнес-ліній розвитку франшизи.
  3. Фінансові аспекти франшизи.
  4. Розробка моделі управління та інжинірингу франчайзинговою мережею.
  5. Створення моделей обов’язкових інструментів розвитку франшизи:
  • франчайзинговий пакет;
  • створення «Операційного порталу»;
  • навчання персоналу та створення єдиних стандартів обслуговування
  • контроль дотримання єдиних стандартів;
  • створення договірної бази.

Вдале поєднання стратегій розвитку бізнесу з використанням етапів розвитку франайзингу має стати тим ключем успіху, який дозволить МСБ України завоювати не тільки власні ринки, але і глобальні.

Розуміння даних п’яти етапів розвитку моделей франчайзингу потребує певних зусиль українського підприємництва та урахування усіх можливих ризиків кожної галузі, в якій вони ведуть діяльність.

 Олександр Ногачевський, Віце-президент Федерації Розвитку Франчайзингу

 

 

Наші контакти:

01010, Україна,
м. Київ – 10, а/с 13

тел.: +38 044 227 70 31 
e-mail: office@fdf.org.ua

Demo