Франчайзинг. Вчимося на помилках.

Франчайзингу в Україні вже понад 15 років. Одними з піонерів були ТМ "Мак Смак" та "Челентано". Є багато унікальних ідей, ноу хау. Кількість бізнес ідей, які заявили про розиток франчайзингу - понад 300, кількість бізнесів, які реально розвиваються - 150, тих хто відповідає нормам міжнародних стандартів - 40.

 

bridgemedia | Nike Releases, Launch Links & Raffles

Взяти такі відомі напрямки, як:

1. "Челентано", "Мафія" та інші ресторани ;
2. "Наша Ряба", "Гаврилівські курчата";
3. "Нова Пошта", "Інтайм", інші;
4. Ломбарди (як мініму три ТМ);
5. хімчистки;
6. вирощування та сушка овочів та фруктів;
7. "Пара-Solo", "Nike" та інші магазини легкої промисловості;
8. Автозаправочні комплекси;
9. Агенства нерухомості;
10. Магазини зброї;
11. Аптеки;
12. Інтернет послуги та послуги програмного забезпечення;
13. Страхові компанії;
14. Банки;
15. Політичні партії та рухи;
16. Консалтингові компанії;
17. Салони красоти;
18. Продуктові магазини та FMCG;
19. Виробництво напоїв;
20. Логістичні послуги;
21. Центри розвитку дітей;
22. Навчальні програми та заклади;
23. Неприбуткові організації та асоціації;

 

 

Питання: Чому виставка франчайзингу у нас є такою, м'яко кажучи, бідненькою. Що не так?  Що так і чому це не допомагає?

Що ми на сьогодні маємо?
1. Дві громадські організації, які пропагують франчайзинг призвані розвивати дану ідею: Асоціація роботодавців у галузі франчайзингу (А. Кривонос) та Фередація розвитку франчайзингу (О. Лащук)
2. Є 6 консалтингових агенств, які розвивають франчайзинг
3. Інтернет ресурси, які рекламують франшизи - 4.
4. Щорічна виставка від Євроіндекс - (Франчайзинг)
5. Щорічний форум - FHI
6. Друковані видання - 2

 

Тобто у нас є достатньо ідей та інтелекту, щоб витягнути економіку країни за рахунок швидкого розвитку МСБ на основі моделей франчайзингу.
Але, є ряд проблем:

1. "Там де два українці - три гетьмани". Ні профільні організації, ні виставка, ні форум не можуть об'єднати ринок, так як у кожного власні цілі та у кожної організації є своє бачення. Не буду казати ні за менеджерів виставки і ні за асоціацію - хай самі скажуть про своє бачення. Бачення нашої організації - стати членами тих міжнародних спільнот, які вже мають 60-ти річний досвід розвитку. Тому після багатьох років проведення семінарів та лекцій в Україні для наших підприємців по всій Україні ми пішли у Європу, та світові спільноти. Так, ми стали частиною EFF (Europe Franchise Federation), WFC (World Franchise Council), партнерами FDS, EPAC і так далі. ГО сьогодні фінансуються не з франчайзингу, виставка та форум, як видання фінансуються не з франчайзингу.Ми будемо і надалі будемо настоювати на тих стандартах моделі франчайзингу які є у Європі, США, Японії, Азії. Ми не хочемо створювати "український велосипед франчайзингу" з квадратними колесами ні у моделюванні франчайзингу, ні у навчанні франчайзингу, ні у проведені виставок і форумів. Вже все придумано і, перед тим, як створити щось краще, повинні вивчити та відпрацювати існуючий світовий досвід.

2. Чи потрібен той досвід сьогоднішньому підприємцю? мабуть, але він не готовий за це платити. Чи є в україні інформаційна площадка, де підприємець може безплатно отримати всю доступну інформацію про створення власної франшизи та покупки франшизи, покрокову інструкцію, міжнародне законодавство? була, вона закрита.

3. Чи є сьогодні спеціалісти, які навчались на заході і здатні надати кваліфіковану допомогу у розвитку франчайзингу. Є, їх всього декілька і заробляють вони не з франчайзингу..

4. Чи готовий сьогоднішній менеджер та підприємець створити якісний продукт під назвою "франшиза"? Мабуть, але вчорашня виставка показує, що є хороші ідеї, але нема якісних франшиз. У нашого підприємця і менеджера компаній які розвивають франчайзинг розвинутий синдром "Тату, Я великий". вони вважають, що все знають, а всі інші - дурні. На жаль, про рівень більшості можна сказати коротко - "інтерект на рівні гички". Все менше "дурних" серед інвесторів у покупку франчайзингу.

5. Чи є наукова база у галузі франчайзингу? Найкраще рухаються юристи і це мабуть правильно. Практично всі форуми та конференці юристів ставлять одне з питань порядку денного - "франчайзинг". Чи ставлять на порядок денний обговорення франчайзингу і в планах своєї підтримки Міністерство Освіти, Міські Ради, Обласні ради, Міністерство Економіки, Економічні форуми, і так далі??? Ні. В області економіки по франчайзингу захищено всього 12 дисертацій і тільки 3 з них можна вважати, як такими, що дають методологію розвитку моделей франчайзингу та їх можна використати у бізнесі. Відрив науки від бізнесу такий самий як і всюди.

6. Про конкурентність. Одним з показників того, що ми самодостатні - вивезти себе за межі України і спробувати знайти на свою ідею покупця-інвестора. Чи багато наших бізнесів купують міжнародні інвестори, щоб розвинути їх у себе на батьківщині? Ні, 85 % всіх франшиз які тут розвиваються - іноземні, лише 15% локальні - ми самі собі не довіряємо. На сьогодні є тільки 5 бізнесів, яким вдалося себе продати по франчайзингу за межі країни: Росія, ОАЕ, Польща, Молдова, Грузія. І то, у більшості (95%) покупцями цих франшиз були емігранти з України.

 

Що треба робити? 

1. В першу чергу найти спільні крапки дотику у розвитку франчайзингу ГО і ми готові. всі від цього виграють.

2. Всі події, такі як виставка, форум необхідно проводити із створенням спільної ради, так як ми всі здатні притягнути на виставку або форум як клієнтів так і інвесторів.

3. Розвиватися за межі України. Ми завжди допоможемо.

4. Вчитись, нам всім потрібно вчитись, тимпаче на своїх помилках!

Наші контакти:

01010, Україна,
м. Київ – 10, а/с 13

тел.: +38 099 208 10 69 

e-mail: info@fdf.org.ua

Demo