Огляд ринку франчайзингу в Китаї

Існування франчайзингової індустрії в Китаї почалося з періоду хаотичного розвитку. В умовах нерозвинутого та бідного право-регулюючого середовища, деякі франчайзери вели низькоякісний бізнес і навіть обманювали своїх франчайзі. А в деяких випадках, франчайзі платили внески з затримками або порушували права інтелектуальної власності.

 

 

1. Огляд розвитку франчайзингу в Китаї

Вперше франчайзинг в Китаї виник в другій половині 80-х. В 1987 в столиці Китаю, Пекіні, була відкрита перша торгова точка KFC.

Міністерство Внутрішньої Торгівлі Китаю вперше прийнло закон по франчайзингу в 1997 - «Положення про Комерційне Франчайзингове Підприємництво». До закону увійшли поняття торговельної марки, авторського права та захисту інтелектуальної власності. Однак відсутність конкретизованих положень щодо управління прямими іноземними франшизами, дозволило тільки кільком міжнародним компаніям розпочати успішний франчайзинговий бізнес у Китаї.

У той час як, для більшості компаній, таких як 7-Eleven, McDonald's, KFC та Pierre Cardin, розвиток по системі франчайзингу залишався неможливим.

Франчайзинг, як правило, не передбачає інвестування в акції, тому уряд Китаю не приділяв належної уваги його розвитку. Але з часом він зрозумів, що франчайзинг це дієва бізнес-модель, яка, щонайменше, допоможе вирішити проблеми безробіття. Варто враховувати, що в Китаї знаходиться величезна кількість високоякісних франчайзі з сильним фінансовим потенціалом.

Нове «Положення про Комерційний Франчайзинг», що було прийнято Міністерством Торгівлі 30-го грудня 2004 та вступило в дію 1-го лютого, стимулюватиме бізнес з точки зору його масштабів та стандартизації. Також, нове положення визначає більш точно напрямки діяльності іноземних брендів і сприяє формуванню міцного право-регулюючого середовища.

Франчайзингова модель, яка дозволяє людям з обмеженим капіталом почати власний бізнес, ідеально підходить країні, що розвивається. Індустрія франчайзингу в Китаї знаходиться на порозі швидкого, але поступового розвитку.


2. Основні показники індустрії франчайзингу в Китаї

 

Беручи до уваги, потенційно найбільший ринок споживачів в світі та зростаючу економіку, Китай був визнаний одним з найбільш важливих ринків споживачів 21-го століття. Валовий внутрішній продукт в країні виріс на 9,3% в 2004 році, що є найкращим приростом серед найбільших економік світу. Згідно з оцінкою Державного Інформаційного Центру, сектор роздрібної торгівлі, при стабільних темпах зростання, в періоді з 2005 по 2010 зросте на 5-10%, а сума суспільного споживання буде перевищувати 20 трильйонів юанів в 2020.


На сьогоднішній день в Китаї зосереджені 1,900 франчайзингових мереж, з 82,000 точок та щорічним приростом в 49%. Близько 60 різних індустрій задіяні в франчайзингу, включаючи як давно розвинуті сектори громадського харчування, роздрібної торгівлі та послуг, так і нові - освіти, комерційних послуг, послуг для сім'ї та автомобільне обслуговування. Виходячи з кількості франчайзерів, сектор громадського харчування сягає 35%, у той час як роздрібної торгівлі становить 30%, клінінгових послуг - 10%, а продаж, обслуговування та лізинг автомобілів тільки 3%. Дохід близько половини 100 найкращих ресторанів, що працюють за моделлю франчайзингу, істотно перевершує дохід незалежно працюючих компаній.


Хоча кількість франчайзингових мереж в Китаї є однією з найбільших у світі, масштаби їхньої діяльності порівняно невеликі. Кожна окрема мережа в Китаї в середньому має 43 точки, в той час як у Сполучених Штатах - більше 540 точок.


Країна має величезний потенціал, але на сьогоднішній день франчайзинг ледве сягає 3% від суми загальної роздрібної торгівлі, залишаючись далеко позаду Сполучених Штатах, де франчайзинг становить 30%.

 

Невеликий за своїми масштабами, франчайзинг має стрімкий успіх у Китаї. Важливо зауважити, що продажі зросли до 40% за останні декілька років.



3. Ринкова позиція франчайзерів Сполучених Штатів


Франчайзери Сполучених Штатів мають лідируючі позиції на ринку Китаю з дня його заснування в 1987, коли була відкрита перша точка KFC. Провідні американські франчайзери представлені в наступних секторах:

 

  • Громадське харчування: KFC, McDonald's, Pizza Hut, TGI Friday's, Subway, Haagen Dazs, Starbucks Coffee
  • Роздрібна торгівля: Wal-Mart, 7-Eleven
  • Нерухомість: Century 21
  • Фото послуги: Kodak
  • Послуги копіювання: Kinko's
  • Взуття: Athlete's Foot


Нижче наведений короткий опис провідних американських франчайзерів на ринку Китаю:


► McDonald's

McDonald's є найбільш успішним франчайзером у світі, 70% точок якого були відкриті за системою франчайзингу. Але в Китаї на сьогоднішній день McDonald's працює як спільне підприємство. Як спільне підприємство McDonald's почав працювати з місцевою компанією в Пекіні, коли вийшов на ринок Китаю в 1992 році. І вже сьогодні мережа ресторанів налічує близько 600 точок, але жодна з них не працює безпосередньо за системою франчайзингу. Тільки в останні роки McDonald's почав моделювати свою стратегію під франчайзинг. Вперше франчайзингова точка McDonald's (China) Co., Ltd. була відкрита в 2004 році в Тяньцзінь. Також було оголошено про розширення франчайзингової мережі в найкоротші строки.


► KFC

KFC відкрив свою першу точку в 1987 році, і сьогодні він має більш ніж 1000 точок в 200 містах по всьому Китаю. На початку діяльності, торгові точки KFC були виключно власністю Tricon Group, яка також володіє Pizza Hut. KFC відкрив першу свою франчайзингову точку в 1993 році в місті Сіань. Але не дивлячись на це, точки, що працюють по франчайзингу, досі залишаються тільки маленькою частиною бізнесу Tricon Group.

► Pizza Hut

Pizza Hut також є власністю Tricon Group та нараховує приблизно 120 точок по всьому Китаю. Керівництво Tricon Group заявило, що компанія Pizza Hut приносить абсолютно задовільний рівень прибутку та що в Китаї на сьогоднішній день немає гідних компаній, які змогли б конкурувати з Pizza Hut. У зв'язку з чим, Tricon Group не планує відкривати франчайзинговий бізнес.


► Starbucks Coffee

Starbucks Coffee вийшов на ринок Китаю в 1995 році. Зараз на території країни знаходяться 111 франчайзингових точок. На початку заповнення ринку, точками володіли три китайських франчайзі, а Starbucks Coffee отримував лише внески згідно з угодою. З 2003 року Starbucks Coffee почав змінювати політику своїх відносин та збільшувати свою частку. У липні 2003 Starbucks Coffee купив 45% акцій у Shanghai Uni-President, в результаті чого кардинально змінилися відносини сторін, і вони стали власниками спільного підприємства. На сьогоднішній день ведуться переговори щодо покупки акцій в Beijing Mei Da Coffee Company. Starbucks Coffee планує повний контроль над торговими точками в Китаї.


► Wal-Mart

Як світовий лідер роздрібної торгівлі, Wal-Mart з'явився на ринку Китаю в 1996 році. У листопаді 2004 року, Wal-Mart відкрив його 40-ву точку в місті стратегічної важливості для Центрального Китаю - Ухань. Загальна сума інвестицій в країні досягла 1.6 мільйонів юанів, а кількість співробітників - 20,000. Компанія планує щорічно відкривати по 10 магазинів.

► Century 21

Компанія Century 21, мережа агентств з нерухомості, розширила свою діяльність до 500 офісів, які працюють за системою франчайзингу протягом чотирьох років та нараховують понад 4000 брокерів. Як найвідоміша та найбільша організація з нерухомості, що належить New York-based Cendant, Century 21 заробляє на продажу нерухомості, економічному зростанні та франчайзингу. Швидкі темпи зростання компанії ведуть до становлення китайського ринку другим найбільшим іноземним ринком, після ринку Франції. Згідно звітів, загальна сума продажів Century 21 в Китаї перевищила 10 мільйонів юанів.


► Kodak

У 1998 році компанія Kodak інвестувала 1,2 мільярди доларів США у відкриття спільних підприємств у Китаї. Протягом трьох років компанія заволоділа 50% акцій кіноринку країни. І на сьогоднішній день Kodak має майже 10,000 франчайзі по всьому Китаю.

Враховуючи надану інформацію, можемо зробити висновки, що американські франшизи в Китаї представлені такими моделями співробітництва:


Спільне підприємство - корпорація з обмеженою відповідальністю, в якій партнери інвестують та якою керують за допомогою Ради Директорів. Прикладом такого типу співробітництва є McDonald's. Дана форма співпраці може ідеально підходити деяким франчайзерам, але в той же час вона може створити проблемні ситуації при розподілі доходу між великими міжнародними компаніями та китайськими франчайзі.

Іноземне підприємство – підприємство, в якому весь капітал забезпечується іноземним інвестором, який має повний контроль над діяльністю підприємства. Така форма управління набирає все більшої популярності в країні. Прикладом слугують компанії, що налажать Tricon Group: KFC і Pizza Hut.

Майстер франчайзинг - багато міжнародних франчайзерів продають майстер франшизи з метою зацікавити китайські компанії. Проблемою є пошук надійного партнера. Прикладом майстер франшизи виступає компанія Century 21.


4. Перспективи франчайзингового сектору

Найбільш привабливою для китайських інвесторів є наступна п'ятірка франчайзингових індустрій:


Індустрія громадського харчування - Індустрія громадського харчування залишається найбільш популярною для інвестування в зв’язку з легкістю управління та масштабом ринку. Згідно з наведеною статистикою Бюро Статистики Китаю, індустрія швидкого харчування в Китаї виростає щорічно на 20%. Крім найвідоміших брендів, таких як KFC і McDonald's, також в країні розвиваються й інші міжнародні франшизи: TGI Friday's і Subway.

Освіта - Інвестування в сферу освіти стає все більш перспективним. Швидко зростаюча економіка Китаю створює підґрунтя для розвитку різноманітних тренінгів з іноземних мов. EF (English First) - освітня франчайзингова організація, яка успішно працює на ринку Китаю. Разом зі зростаючим попитом на різні тренінги з іноземних мов, командної роботи та бізнес тренінги, зростає потенціал ринку загалом.

Нерухомість - Економічна реформа в Китаї завершилась державним забезпеченням будинками та квартирами населення. Процвітання країни також створює заможній вищий та середній класи, що не тільки купують будинки, але й інвестують в їх поліпшення. Треба зауважити, що тільки 15% покупців користуються послугами брокерів з нерухомості, в порівнянні з 90% в Сполучених Штатах. Ґрунтуючись на цьому, ринок нерухомості має великий потенціал та потребує підвищення рівня освіти.

Комерційне обслуговування - Крім супермаркетів та магазинів, послуги з друку та поштові послуги також мають значні ринкові перспективи. Хоча Китай найближчим часом не планує відкривати кордони для іноземних інвесторів в сфері поштових послуг, міжнародна корпорація PostNet International Franchisе була заснована в Шанхаї в 2000 році. Членство країни в СОТ призведе до підвищення рівня конкуренції в секторі комерційних послуг та приведе іноземних франчайзерів до досягнення цілей.

Мережеві технології - Франчайзинг в секторі мережевих технологій досі залишається новою моделлю. Деякі підприємства та державні установи не маю можливості або не хочуть створювати власними силами веб-сайти, тому їм доводиться шукати підтримки у професійних сервіс провайдерів.


5. Поради підприємствам Сполучених Штатів


Всупереч величезному економічному потенціалу, багато іноземних компаній можуть зіткнуться з труднощами бізнесу, що призвели до повного провалу багатьох багатонаціональних компаній. Наступні поради допоможуть Вам уникнути непередбачених труднощів:


Зареєструйте Ваш бренд з самого початку виходу на ринок Китаю. Без офіційної реєстрації, навіть добре відома компанія може потрапити в скрутне становище, при умові, ящко хтось інший зареєструє ім'я їх бренду. Прикладом може служити компанія Starbucks Coffee, яка подала позов проти Шанхайської мережі кав'ярень в 2004 році за порушення прав торгової марки. Варто відмітити, що юристи та власники компаній стверджують, що ситуація стає дедалі кращою.

Будьте обережні під час пошуку партнерів. Не варто нагадувати, наскільки важливо знайти надійного партнера з хорошими каналами збуту та відносинами з державними організаціями.
Враховуйте різні культури та відповідно моделюйте свою стратегію відповідно до умов ринку. Для тих франчайзерів, які зможуть плавати на ринку Китаю, винагорода буде високою. Іноземні ресторани, що працюють по франшизі, повинні розуміти важливість меню, складеного під споживача, якщо, звичайно ж, вони хочуть користуватися попитом.
Мінімізуйте ціну на продукцію та франчайзингові внески для досягнення швидкого розширення. Китайці дуже орієнтовані на ціни, оскільки їхній дохід значно нижче доходу американців. Теж саме можна сказати про інвесторів.



6. Висновки

 

Вступ Китаю до СОТ призводить до збільшення кількості секторів з обслуговування, що в свою чергу призведе до відкритості ринку для іноземних компаній. Франчайзерам, які займаються торгівлею непродовольчої продукції та напоями, слід приділити належну увагу великому потенціалу ринку. Прокат автомобілів, освіта, клінінг та багато інших послуг мають хороші можливості для франчайзингового розвитку, оскільки дохід населення продовжує зростати. Але також слід пам'ятати, що споживчий ринок уже наситився брендами з Заходу, тому він буде уважно оцінювати, чи принесуть іноземні бренди щось інше, нове. Беручи до уваги це, іноземним франчайзерам варто мати кошти для інвестування, до того часу, як вони зможуть отримати перший дохід. Також, варто відмітити, що інвестиції це не лише кошти, але й час і навіть терпіння.

 

 

Наші контакти:

01010, Україна,
м. Київ – 10, а/с 13

тел.: +38 044 227 70 31 
e-mail: office@fdf.org.ua

Demo