Огляд ринку франчайзингу в Китаї
Існування франчайзингової індустрії в Китаї почалося з періоду хаотичного розвитку. В умовах нерозвинутого та бідного право-регулюючого середовища, деякі франчайзери вели низькоякісний бізнес і навіть обманювали своїх франчайзі. А в деяких випадках, франчайзі платили внески з затримками або порушували права інтелектуальної власності.
latest Running Sneakers | NIKE
1. Огляд розвитку франчайзингу в Китаї
Вперше франчайзинг в Китаї виник в другій половині 80-х. В 1987 в столиці Китаю, Пекіні, була відкрита перша торгова точка KFC.
Міністерство Внутрішньої Торгівлі Китаю вперше прийнло закон по франчайзингу в 1997 - «Положення про Комерційне Франчайзингове Підприємництво». До закону увійшли поняття торговельної марки, авторського права та захисту інтелектуальної власності. Однак відсутність конкретизованих положень щодо управління прямими іноземними франшизами, дозволило тільки кільком міжнародним компаніям розпочати успішний франчайзинговий бізнес у Китаї.
У той час як, для більшості компаній, таких як 7-Eleven, McDonald's, KFC та Pierre Cardin, розвиток по системі франчайзингу залишався неможливим.
Франчайзинг, як правило, не передбачає інвестування в акції, тому уряд Китаю не приділяв належної уваги його розвитку. Але з часом він зрозумів, що франчайзинг це дієва бізнес-модель, яка, щонайменше, допоможе вирішити проблеми безробіття. Варто враховувати, що в Китаї знаходиться величезна кількість високоякісних франчайзі з сильним фінансовим потенціалом.
Нове «Положення про Комерційний Франчайзинг», що було прийнято Міністерством Торгівлі 30-го грудня 2004 та вступило в дію 1-го лютого, стимулюватиме бізнес з точки зору його масштабів та стандартизації. Також, нове положення визначає більш точно напрямки діяльності іноземних брендів і сприяє формуванню міцного право-регулюючого середовища.
Франчайзингова модель, яка дозволяє людям з обмеженим капіталом почати власний бізнес, ідеально підходить країні, що розвивається. Індустрія франчайзингу в Китаї знаходиться на порозі швидкого, але поступового розвитку.
2. Основні показники індустрії франчайзингу в Китаї
На сьогоднішній день в Китаї зосереджені 1,900 франчайзингових мереж, з 82,000 точок та щорічним приростом в 49%. Близько 60 різних індустрій задіяні в франчайзингу, включаючи як давно розвинуті сектори громадського харчування, роздрібної торгівлі та послуг, так і нові - освіти, комерційних послуг, послуг для сім'ї та автомобільне обслуговування. Виходячи з кількості франчайзерів, сектор громадського харчування сягає 35%, у той час як роздрібної торгівлі становить 30%, клінінгових послуг - 10%, а продаж, обслуговування та лізинг автомобілів тільки 3%. Дохід близько половини 100 найкращих ресторанів, що працюють за моделлю франчайзингу, істотно перевершує дохід незалежно працюючих компаній.
Хоча кількість франчайзингових мереж в Китаї є однією з найбільших у світі, масштаби їхньої діяльності порівняно невеликі. Кожна окрема мережа в Китаї в середньому має 43 точки, в той час як у Сполучених Штатах - більше 540 точок.
Країна має величезний потенціал, але на сьогоднішній день франчайзинг ледве сягає 3% від суми загальної роздрібної торгівлі, залишаючись далеко позаду Сполучених Штатах, де франчайзинг становить 30%.
3. Ринкова позиція франчайзерів Сполучених Штатів
Франчайзери Сполучених Штатів мають лідируючі позиції на ринку Китаю з дня його заснування в 1987, коли була відкрита перша точка KFC. Провідні американські франчайзери представлені в наступних секторах:
- Громадське харчування: KFC, McDonald's, Pizza Hut, TGI Friday's, Subway, Haagen Dazs, Starbucks Coffee
- Роздрібна торгівля: Wal-Mart, 7-Eleven
- Нерухомість: Century 21
- Фото послуги: Kodak
- Послуги копіювання: Kinko's
- Взуття: Athlete's Foot
Нижче наведений короткий опис провідних американських франчайзерів на ринку Китаю:
► McDonald's
► KFC
KFC відкрив свою першу точку в 1987 році, і сьогодні він має більш ніж 1000 точок в 200 містах по всьому Китаю. На початку діяльності, торгові точки KFC були виключно власністю Tricon Group, яка також володіє Pizza Hut. KFC відкрив першу свою франчайзингову точку в 1993 році в місті Сіань. Але не дивлячись на це, точки, що працюють по франчайзингу, досі залишаються тільки маленькою частиною бізнесу Tricon Group.
► Pizza Hut
Pizza Hut також є власністю Tricon Group та нараховує приблизно 120 точок по всьому Китаю. Керівництво Tricon Group заявило, що компанія Pizza Hut приносить абсолютно задовільний рівень прибутку та що в Китаї на сьогоднішній день немає гідних компаній, які змогли б конкурувати з Pizza Hut. У зв'язку з чим, Tricon Group не планує відкривати франчайзинговий бізнес.
► Starbucks Coffee
► Wal-Mart
Як світовий лідер роздрібної торгівлі, Wal-Mart з'явився на ринку Китаю в 1996 році. У листопаді 2004 року, Wal-Mart відкрив його 40-ву точку в місті стратегічної важливості для Центрального Китаю - Ухань. Загальна сума інвестицій в країні досягла 1.6 мільйонів юанів, а кількість співробітників - 20,000. Компанія планує щорічно відкривати по 10 магазинів.
► Century 21
► Kodak
У 1998 році компанія Kodak інвестувала 1,2 мільярди доларів США у відкриття спільних підприємств у Китаї. Протягом трьох років компанія заволоділа 50% акцій кіноринку країни. І на сьогоднішній день Kodak має майже 10,000 франчайзі по всьому Китаю.
Враховуючи надану інформацію, можемо зробити висновки, що американські франшизи в Китаї представлені такими моделями співробітництва:
Спільне підприємство - корпорація з обмеженою відповідальністю, в якій партнери інвестують та якою керують за допомогою Ради Директорів. Прикладом такого типу співробітництва є McDonald's. Дана форма співпраці може ідеально підходити деяким франчайзерам, але в той же час вона може створити проблемні ситуації при розподілі доходу між великими міжнародними компаніями та китайськими франчайзі.
Іноземне підприємство – підприємство, в якому весь капітал забезпечується іноземним інвестором, який має повний контроль над діяльністю підприємства. Така форма управління набирає все більшої популярності в країні. Прикладом слугують компанії, що налажать Tricon Group: KFC і Pizza Hut.
Майстер франчайзинг - багато міжнародних франчайзерів продають майстер франшизи з метою зацікавити китайські компанії. Проблемою є пошук надійного партнера. Прикладом майстер франшизи виступає компанія Century 21.
4. Перспективи франчайзингового сектору
Індустрія громадського харчування - Індустрія громадського харчування залишається найбільш популярною для інвестування в зв’язку з легкістю управління та масштабом ринку. Згідно з наведеною статистикою Бюро Статистики Китаю, індустрія швидкого харчування в Китаї виростає щорічно на 20%. Крім найвідоміших брендів, таких як KFC і McDonald's, також в країні розвиваються й інші міжнародні франшизи: TGI Friday's і Subway.
Освіта - Інвестування в сферу освіти стає все більш перспективним. Швидко зростаюча економіка Китаю створює підґрунтя для розвитку різноманітних тренінгів з іноземних мов. EF (English First) - освітня франчайзингова організація, яка успішно працює на ринку Китаю. Разом зі зростаючим попитом на різні тренінги з іноземних мов, командної роботи та бізнес тренінги, зростає потенціал ринку загалом.
Нерухомість - Економічна реформа в Китаї завершилась державним забезпеченням будинками та квартирами населення. Процвітання країни також створює заможній вищий та середній класи, що не тільки купують будинки, але й інвестують в їх поліпшення. Треба зауважити, що тільки 15% покупців користуються послугами брокерів з нерухомості, в порівнянні з 90% в Сполучених Штатах. Ґрунтуючись на цьому, ринок нерухомості має великий потенціал та потребує підвищення рівня освіти.
Мережеві технології - Франчайзинг в секторі мережевих технологій досі залишається новою моделлю. Деякі підприємства та державні установи не маю можливості або не хочуть створювати власними силами веб-сайти, тому їм доводиться шукати підтримки у професійних сервіс провайдерів.
5. Поради підприємствам Сполучених Штатів
Всупереч величезному економічному потенціалу, багато іноземних компаній можуть зіткнуться з труднощами бізнесу, що призвели до повного провалу багатьох багатонаціональних компаній. Наступні поради допоможуть Вам уникнути непередбачених труднощів:
Зареєструйте Ваш бренд з самого початку виходу на ринок Китаю. Без офіційної реєстрації, навіть добре відома компанія може потрапити в скрутне становище, при умові, ящко хтось інший зареєструє ім'я їх бренду. Прикладом може служити компанія Starbucks Coffee, яка подала позов проти Шанхайської мережі кав'ярень в 2004 році за порушення прав торгової марки. Варто відмітити, що юристи та власники компаній стверджують, що ситуація стає дедалі кращою.
6. Висновки