Стан ринку франчайзингу в Україні

Загальна кількість франчайзингових моделей, що представлені на території України, за даними нашого аналізу складає близько 1 500 торгових марок

Відносини за типом «франчайзинг» почали з’являтися в Україні близько 10 років тому. Проте незнання особливостей застосування франчайзингової схеми в розвитку бізнес-моделей, відсутність фахівців у цій сфері та комунікативної площадки призвело до того, що кожен франчайзер трактував цю модель по-своєму, не керуючись світовими стандартами франчайзингу. Таким чином, загальна кількість франчайзингових моделей, що представлені на території України, за даними нашого аналізу складає близько 1 500 торгових марок. Але, на жаль, не всі вони відповідають Європейським і світовим стандартам франчайзингу. А якщо бути точними, то в Україні за системою франчайзингу працюють близько 100-130 торгових марок не лише зарубіжних, але й українських.

Найбільш прибутковими є компанії, що розвивають іноземні франшизи. Адже, за критеріями розвитку та грошовим оборотом, лідерами на ринку франчайзингу є компанії, що представляють західні товари та послуги, такі як «Coca Cola», «Pepsi», «Carlsberg», «InBev», «TNK-BP», «Lukoil», « Empik »,« Ліга Інвест »,« Дельта Спорт ». Однак, в десятку лідерів увійшла також одна українська компанія-франчайзер - «Система швидкого харчування» (FFS). Цей факт вказує на те, що українські компанії в майбутньому можуть стати конкурентами іноземним франшизам.

Найбільша частка ринку належить франчайзинг-компаніям Майстер франчайзі, які на території України контролюють 30% грошового обороту. До таких компаній відносяться: «EMPIK», «Дельта Спорт», «Ліга Інвест», «Helen Marlene», «Арго Трейд» і т.п.

Варто відзначити, що економічна криза в 2008 р. призвела до того, що:

 

  • Підприємці стали аналізувати ефективність вкладання коштів і, як наслідок, все більше стали віддавати перевагу купівлі франшиз.
  • Компанії, що пропонують франшизи, чиї моделі не здатні вижити в економічно нестабільних умовах (або менеджмент не в змозі керувати даною моделлю), призупинили систему розвитку по франчайзингу.
  • Деякі компанії взагалі припинили своє існування.

 

Однак, разом з цим, в період з 2008 року спостерігається розширення галузей франчайзингу. Підприємства, що функціонують на умовах франчайзингу, діють у 15 галузях, основними з яких є: роздрібна торгівля, громадське харчування, бензозаправні комплекси, виробництво.


За даними експертів Федерації розвитку франчайзингу, гостинності та інфраструктури Україна (FDF) спостерігається висока перспективність галузевого розвитку - ще є чимало галузей, які в перспективі будуть працювати на умовах франчайзингу. Адже, в цих галузях, на сьогодні, дуже низький рівень конкуренції, хоча вони є прибутковими та перебувають на стадії становлення в Україні. До таких галузей слід віднести:

  • Сільське господарство;
  • Доставка;
  • Операції з нерухомістю;
  • Реалізація товарів, що були у використанні;
  • Дизайн та архітектура;
  • Дистрибуція;
  • Автомобільна;
  • Закупівля;
  • Зберігання;
  • Зв'язок;
  • Знайомства;
  • Реалізація електроустаткування;
  • Послуги доступу до Інтернету;
  • Ландшафтний дизайн;
  • Виробництво та реалізація слабоалкогольних та безалкогольних напоїв;
  • Обслуговування;
  • Облік та аудит;
  • Оренда / прокат;
  • Охорона здоров'я;
  • Послуги безпеки;
  • Туристичні послуги;
  • Ремонт і обслуговування;
  • Догляд за тваринами;
  • Спорт;
  • Хімічна промисловість;
  • Послуги лабораторних досліджень;
  • Фотопослуги;
  • Юридичні послуги.

Таким чином, 27 галузей мають своїх інвесторів, але не мають франчайзерів, які б активно просували дані види бізнесу.

З викладеної інформації можемо зробити висновки про те, що тенденції на ринку франчайзингу є як позитивними так і негативними, але їх наявність свідчить про те, що франчайзинг буде ще не один рік стрімко розвиватися в Україні, адже даний напрямок зосереджує в собі не тільки вітчизняні бренди, але й відомі світові бренди, що, безсумнівно, є кращим стимулом для споживачів продукції або послуг.


Саме тому ринок франчайзингу можна розглядати як перспективний напрямок для ведення комерційної діяльності на території України та варто очікувати збільшення кількості франчайзерів та, особливо, франчайзі.


Франчайзинг має перелік переваг, які дозволяють знизити операційні витрати та підвищити ефективність виробничої діяльності, що особливо важливо для України в сучасних умовах. Однак, незважаючи на таку значну кількість переваг, ринок франчайзингу має ряд проблем, що потребують вирішення. До таких проблем варто віднести наступні:

 

  1. Необізнаність українських підприємців щодо основних принципів ведення бізнесу за умов франчайзингу.
  2. Невідповідність правового регулювання франчайзингу змісту та стану розвитку комерційних відносин. Вимоги до реєстрації договорів комерційної концесії, які на сьогоднішній день регулюють відносини партнерів за системою франчайзингу.
  3. Незахищеність франчайзі (особливо українських франчайзі у франчайзингових договорах з іноземними франчайзерами).
  4. Відсутність детальної інформації про франчайзинг як метод ведення бізнесу.
  5. Відсутність практики апробації бізнесу.


Зазначені вище проблеми ринку франчайзингу є основними, але також існують й інші проблеми, які заважають широкому використанню франчайзингових схем в Україні, на відміну від інших країн з більш розвиненою економікою, основними з яких є:

 

  • значна вартість франшизи у порівнянні з низькою купівельною спроможністю покупців;
  • відсутність кваліфікованих кадрів;
  • складні умови та бар'єри організації та ведення бізнесу.



Юридична схема роботи по франчайзингу з міжнародними компаніями.


Сьогодні компанії України, які співпрацюють з міжнародними брендами використовують декілька схем співпраці:

  • за прямим договором купівлі-продажу між продавцем товару та покупцем в Україні;
  • за договором купівлі-продажу та договором франчайзингу з афільованою юридичною особою покупця в зоні найвищого податкового режиму.
  • за прямим договором франчайзингу та договором купівлі-продажу з афільованою юридичною особою покупця в зоні найвищого податкового режиму

 

Варто зазначити, що франчайзинг в Україні є перспективним напрямком економічної діяльності, та в найближчі роки ми будемо спостерігати зростання цього сегменту.

 

Читати також:

Відкритий університет франчайзингу

Національній каталог франшиз

Міжнародний каталог франшиз

Новини франчайзингу

 

Наші контакти:

01010, Україна,
м. Київ – 10, а/с 13

тел.: +38 044 227 70 31 
e-mail: office@fdf.org.ua

Demo